Studenten van het Drenthe College volgen technieklessen op VO-scholen in Assen.

De studenten hebben met veel plezier de lessen gevolgd, zoals hieronder is te lezen in hun eigen verslagen. 


Carmen

Op woensdag 26 mei 2021 zijn wij met onze klas naar Penta geweest. We zijn naar de afdeling BWI geweest, dit staat voor: bouwen, wonen en interieur. Hier kregen we les van Luut Leukers. Luut vertelde van alles over en nog wat over de afdeling en hoe ze omgaan met hun studenten. Ik merkte dat Luut erge passie voor zijn werk en wou ook daarom erg veel vertellen over het vak.

Tijdens dit bezoek hebben we hebben we ervaren hoe het is om als basisschoolleerling naar een techniek lokaal te gaan en daar een les te volgen. We hebben een A4 bakje gemaakt van hout. We moesten alles zelf in elkaar zetten doormiddel van houtlijm en spijkers. Ook moest het bakje geschuurd worden. Deze les was vooral gericht op leerlingen van groep 7/8. Doordat wetenschap en techniek steeds populairder wordt is het van belang dat de kinderen hier meer te weten over komen. Hierdoor wordt het vak wetenschap en techniek overal in het onderwijs overal verplicht.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat we vanaf nu steeds meer overgaan op robots. Je ziet nu al bij veel winkels dat je bij een zelfscan kan afrekenen. Hiervoor wordt er al geen personeel meer ingezet. Daarom is het van belang dat de kinderen van nu goed bekend worden met deze ontwikkeling zodat zij hier werk in kunnen vinden.

Ook moeten wij als onderwijsassistent op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen zodat we hier weer op in kunnen spelen.


Kai

Op woensdag 26 mei moesten we naar “Penta” om een programma te draaien over wat ze in groep 8/ 1e en 2e moeten doen betreft wetenschap en techniek. Sinds vorig jaar is het verplicht om dit vak te geven op alle scholen omdat de overheid wilt dat er meer technische mensen wilt hebben.


We begonnen de dag met een praatje van 3 leraren. Hij vertelde eerst dat je jongere kinderen/ kinderen met een lager niveau beter dingen kunt laten maken/bouwen door middel van plaatjes in plaats van veel tekst, omdat ze zo minder zijn afgeleid door alle letters. Vervolgens vertelde hij wat we gingen maken en wat we daarvoor nodig hebben. Daarna mochten we allemaal aan de slag en had iedereen na 30 minuten zijn “A4 bakje” af.


Toen iedereen klaar was krijgen we eerst nog een rondleiding in een lokaal met allemaal grote zagen. De leraar vertelde dat ze daar met maximaal 5 leerlingen werken en als de grote zaag gebruikt moest worden dat er altijd een leraar bij moest zijn.


Vervolgens gingen naar een lokaal die met ontwerpen te maken had. Daar gebruikten ze veel verschillende soorten verven. Elke leerling had daar hun eigen laatje met bezig heden. Ook konden de leerlingen hun eigen T-shirts bedrukken met hun ontwerpen.


En het laatste lokaal had te maken met energie en elektriciteit. Daarbij maakten ze veel verschillende dingen. Ze maakten daar dingen van metaal zoals een heftruck of een metalen poppetje met een hoofd van licht. Ook deden ze dingen met elektrische velden daarbij had ook elke leerling zijn eigen elektriciteitskoffer en voor de rest konden de leerlingen daar ook nog 3D printen of lassen.


Het was over het algemeen een leuke leerzame ochtend.



Rebecca

Dit verslag schrijf ik omdat ik deze ochtend naar Penta ben geweest en hier een aantal dingen heb geleerd en gedaan.

Wat heb ik gedaan?

- Een a4 houder gemaakt

- Getimmerd

- Gelijmd

- Geschuurd

- Gezaagd

- Geluisterd

Wat heb ik geleerd?

- Hoe je een a4houder maakt

- Wat belangrijk is om creatieve activiteiten uit te kunnen laten voeren. Namelijk dingen voordoen in plaats van verbale uitleg. Omdat het heel makkelijk is om stappen verkeerd uit te voeren of te vergeten als je niet “ziet” hoe je iets in elkaar zou moeten zetten bijvoorbeeld.

- Dat de uitvoering van een opdracht toegankelijk kan worden gemaakt voor iedereen van verschillende talen tot verschillende leerniveaus doormiddel van afbeeldingen en plaatjes van de handelingen.

- Dat er verschillende lokalen/ ruimtes zijn waar voor ieder onderdeel dat valt onder techniek één deel van het gebouw is/ een lokaal is.

- Wat belangrijk is om informatie over te brengen. Op het niveau van de mensen/ kinderen gaan zitten waar je mee werkt/ die je begeleidt.

Hoe zag de ochtend er ongeveer uit?

- We kwamen de school binnen, moesten onze handen desinfecteren en liepen toen door een lokaal in. In deze ruimte werd ons door een docent uitgelegd wat wij gingen doen en hij heeft ons verteld wat nodig zou zijn als wij met hout met kinderen bezig zouden gaan. Zoals het visueel maken (met behulp van afbeeldingen en plaatjes) van een stappenplan en of opeenstaande handelingen.

- Hierna hebben wij een a4 houder gemaakt van hout. Dit onder begeleiding van de docenten die daar in het lokaal waren.

- Toen we hiermee klaar waren hebben wij een rondleiding gehad door andere lokalen/ delen van de school en hebben we daar nog uitgelegd gekregen wat er in deze ruimtes allemaal normaal gesproken word gedaan en hoe dit wordt gedaan zoals het bedrukken van shirts in het ene lokaal en het werken met metaal en elektriciteit in de andere ruimte.



Kim

Voor het vak wetenschap en techniek moesten we naar Penta om te kijken in wat voor vorm techniek voorkomt in het onderwijs.

Toen we daar aankwamen liepen we naar een soort crealokaal daar kregen we vervolgens uitleg over wat daar allemaal gedaan werd. Toen we klaar waren met de uitleg mochten we zelf aan de slag. Alle materialen en onderdelen lagen al klaar dus konden we aan de slag. Ik had uiteraard niet goed gelezen dus bij mij ging het niet helemaal goed maar uiteindelijk zag het er toch leuk uit. Toen we klaar waren kregen we nog een rondleiding door de lokalen. In het schilderlokaal, in machinelokaal en technieklokaal. Ik vond het leuk om het te maken maar voor de rest heb ik niet echt veel met techniek. Ze hebben op Penta laten zien wat er allemaal mogelijk is qua techniek daar kan je als onderwijsassistent wel wat mee doen.



Sander

Op 25 Mei 2021 gingen we met een klein groepje naar Penta, terwijl de andere helft van de klas op DC bleef. Toen kregen we een kleine rondleiding op de BBI afdeling. We hebben ook iets van hout gemaakt tijdens de rondleiding. We kregen uitleg en instructies hoe je een A4 houder moest maken. Ook kregen we uitleg hoe de afdeling handig is voor de kinderen die daar les krijgen. Sommige kinderen vinden theorie erg lastig en dus is praktijk wel erg fijn dat ze hier in kunnen uitbloeien en er misschien achter komen wat ze later willen gaan doen als werk, bijvoorbeeld instructeur op doe afdeling, elektricien, bouwvakker, of 3D-printer. Zelf zou ik er misschien ook wel wat aan hebben want ik zelf vind praktijk ook erg leuk om te doen en vindt het leuk om met mijn handen bezig te zijn. Ook is het belangrijk dat kinderen les krijgen in technologie, omdat de toekomst verandert en dus word technologie erg belangrijk. Er word steeds meer gevraagd naar mensen die verstand hebben van technologie dus is het ook wel handig dat de nieuwe generatie hierin les krijgt.


Noa

Vandaag zijn wij met de klas naar het Nassau College Penta geweest. Hier hebben wij een uitleg gekregen over de techniek. We moesten een bakje van hout maken en dit werd ons eerst uitgebreid uitgelegd hoe dit moest gebeuren. Hij legde ook uit wat er belangrijk is als onderwijsassistent in dit vak. Bijvoorbeeld: dat je de les opvult met een uitgebreide uitleg, omdat sommige kinderen snel klaar zijn en je dan nog veel lestijd over hebt en geen verdere lesopvulling voor diegene. Ook vertelde hij dat het belangrijk is dat je veel gebruik maakt van foto’s. Kinderen leren en weten beter wat ze moeten doen door het gebruik van foto’s. Door het te zien, nemen ze beter in hun op wat de bedoeling is, dan wanneer je heel veel dingen verteld. We moesten dus een bakje van hout maken om hier papier in te kunnen doen. Op papier was duidelijk uitgelegd in stappen wat er moest gebeuren, dit doormiddel van veel foto’s.  Ik vond deze opdracht erg leuk om te doen. De docenten waren erg aardig en namen de tijd voor je om een goede uitleg te geven. Ze hadden de les leuk voorbereid en een leuk werkje bedacht om te maken. Wat ik hiervan geleerd heb is dat je veel foto’s moet gebruiken, om kinderen echt duidelijk te kunnen maken wat de opdracht is. Hij vertelde duidelijk dat je kinderen 2 uur een verhaal kunt vertellen, maar wanneer je ze een half uur dingen laat zien doormiddel van plaatjes, zij daar veel meer van leren. Ook heb ik geleerd dat je goed naar de handleiding moet kijken en moet luisteren naar wat er gezegd wordt, voordat je fouten gaat maken. Ik heb hier veel van geleerd en vond het erg leuk om te doen. Ik vind dat je dit goed kunt gebruiken als onderwijsassistent, omdat je de kinderen wat kunt leren over de techniek en omdat dit erg belangrijk is. Ik weet nu waar ik op moet letten, wanneer ik zo’n les wil geven.


Michelle

Vorrige week ben ik langs geweest bij Penta om een klein knutsel werkje in elkaar te vlansen.

Had was een best wel leuke ervaring vond ik zelf en heb er best wel van genoten om eens wat anders te doen tijdens een les.

Het was niet heel moeilijk om het te doen maar dat was dan ook de bedoeling.

De uitleg was heel goed en ik begreep het gelijk en kon toen gemakkelijk en snel aan de slag met het kunstwerkje.

Ik kreeg hulp als ik erom vroeg wat ik ook best wel fijn vond.

De rondleiding na het maken van het kunstwerkje was ook best wel interresant ook al begreep ik er niet veel van van wat ze zeiden.

Een paar tips die ik misschien nog even kan bedenken is dat je beter direct naar de opdracht toe kan gaan en niet met ieder persoon proberen te praten ookal vond ik dat wel heel erg gezellig.

Het duurde ook niet al te lang om alle dingen te doen die wij gingen doen en alles wat we gingen gebruiken lag netjes en wel klaar voor gebruik.

Wat ik van hier uit meeneem naar mijn stage is de manier waarop de man zijn uitleg gaf en dan waarschijnlijk wel een beetje aanpassen naar iets minder praten maar het was wel op een zachte gezellige en goede manier. Ik moet dit weten omdat de kinderen die ik les geef het voor hun toekomst moeten weten wegens dat alle dingen evalueren naar meer technologie.

Dit is omdat alles word overgenomen door robots en dat er dus daardoor banen veranderen.


Eline

19 mei 2021 zijn we met onze klas naar Penta gegaan. We gingen met de helft van onze klas. We kwamen binnen en mochten naar het techniek lokaal gaan. We hingen onze jassen op de kapstok en toen stelde een man zich voor en vertelde ons over zijn ervaring als techniek docent. Ze hadden we belang bij een stagiair. Ik heb zelf 4 jaar techniek gehad op Terra en was blij dat ik dat niet meer hoefde te doen. Hij legde de opdracht uit wat wij zouden gaan maken. We moesten bij een tafel gaan staan en materialen verzamelen. We gingen een A4 papier houder maken. We gingen hout zagen en schuren, vooral schuren dat duurde echt een uur maar op zich was het wel prima. Ik was vooral blij de we niet hoefde te solderen. Je mocht koffie pakken als je wou. We waren vrij snel klaar. We kregen een rondleiding door techniek lokalen. In de 1e waren we bezig daar waren vooral werkbanken. In het 2e lokaal stonden de machines, daar hebben we niet mee gewerkt. Het 3e lokaal was beschikbaar voor het verven van jouw ontwerp. Het laatste lokaal was voor elektrischte dingen zoals het maken van stoplichten. De man die ons begeleiden was erg leuk en vertelde er erg enthousiast over. Het is belangrijk voor de kinderen dat ze het vak techniek hebben. Want dat heb je later nodig in de maatschappij. Het is handig dat ik het ook heb gedaan zodat ik de kinderen snap. We hebben kennis nodig over techniek want dat is de toekomst.


Carmen

Op woensdag 26 mei 2021 zijn wij met onze klas naar Penta geweest. We zijn naar de afdeling BWI geweest, dit staat voor: bouwen, wonen en interieur. Hier kregen we les van Luut Leukers. Luut vertelde van alles over en nog wat over de afdeling en hoe ze omgaan met hun studenten. Ik merkte dat Luut erge passie voor zijn werk en wou ook daarom erg veel vertellen over het vak.

Tijdens dit bezoek hebben we hebben we ervaren hoe het is om als basisschoolleerling naar een techniek lokaal te gaan en daar een les te volgen. We hebben een A4 bakje gemaakt van hout. We moesten alles zelf in elkaar zetten doormiddel van houtlijm en spijkers. Ook moest het bakje geschuurd worden. Deze les was vooral gericht op leerlingen van groep 7/8. Doordat wetenschap en techniek steeds populairder wordt is het van belang dat de kinderen hier meer te weten over komen. Hierdoor wordt het vak wetenschap en techniek overal in het onderwijs overal verplicht.

Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat we vanaf nu steeds meer overgaan op robots. Je ziet nu al bij veel winkels dat je bij een zelfscan kan afrekenen. Hiervoor wordt er al geen personeel meer ingezet. Daarom is het van belang dat de kinderen van nu goed bekend worden met deze ontwikkeling zodat zij hier werk in kunnen vinden.

Ook moeten wij als onderwijsassistent op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen zodat we hier weer op in kunnen spelen.





Deel dit bericht op Social Media

Populair

De vijf pijlers van STO

De vijf pijlers van STO

De plannen van Sterk TechniekOnderwijs Regio Assen zijn gebaseerd op vijf pijlers: promotie, onderwijsontwikkeling ...
Lees Verder
Inspirerende ideeën STO in Coronatijd

Inspirerende ideeën STO in Coronatijd

Lees Verder
Op naar een techniekrijke regio

Op naar een techniekrijke regio

Onze website is in de lucht! En dat is goed nieuws, want nu kunnen we eindelijk aan jullie laten zien wat voor mooi...
Lees Verder